Faceți căutări pe acest blog

3.4.08

Cum se lichideaza o firma

Dacă procedura de înscriere a unei firme la Registrul Comerţului durează doar câteva zile, cea de dizolvare se poate întinde de la câteva luni până la 4-5 ani, în funcţie de complexitatea cazului de lichidare. Motivele pentru care proprietarul sau proprietarii unei firme intenţionează să radieze societatea sunt diverse: cererea partenerilor de afaceri, din cauza lipsei de activităţi, au dispărut asociaţii sau din considerente personale.
Din cauză că formalităţile durează mult timp şi costurile aferente unei radieri sunt mai mari de 1.000 de lei, mulţi patroni preferă să lase firmele fără activitate timp de trei ani, după care are loc desfiinţarea din oficiu.
Cel mai uşor de desfiinţat sunt societăţile de tip SRL. De regulă, procesul presupune parcurgerea a două etape, şi anume cea de dizolvare şi cea de radiere. Excepţii de la aceste reguli sunt SRL-urile care au un singur asociat şi cazurile în care asociaţii nu se înţeleg în privinţa împărţirii bunurilor. În acest din urmă caz se apelează la un lichidator autorizat.
Pentru a-şi închide firma, asociatul unic trebuie să se prezinte la sediul Registrului Comerţului în raza căruia firma îşi are stabilit sediul social, cu un dosar care va include o cerere de radiere în original, o decizie a asociatului prin care se ia act de dizolvarea de drept a societăţii ca urmare a expirării durate de fucţionare şi se decide radierea societăţii, certificatul emis de organul fiscal competent din care să rezulte că societatea nu are datorii la bugetul de stat şi la cel de contribuţii sociale, certificate de rol fiscal de la Primărie din care să rezulte că firma nu are datorii la bugetul local, situaţia financiară de lichidare şi dovezile privind plata taxelor şi tarifelor legale (taxa de timbru, timbre judiciare şi taxa de registru).
Decizia asociatului unic va cuprinde: antetul firmei, numărul şi data, semnătura persoanei abilitate. În cazul persoanelor fizice sau juridice nerezidente, actele se depun în original sau copii certificate şi traducerea realizată de un traducător autorizat a cărui semnătură să fie legalizată de un notar public. Taxele legale pot fi achitate în numerar sau card bancar la sediile Oficiului Registrului Comerţului, precum şi cu mandat poştal sau ordin de plată. Taxa de timbru costă aproape 40 lei, cea de registru 30 de lei şi timbrul judiciar mai puţin de un leu.
Redactarea actelor, obţinerea autentificării sau, după caz, darea de dată certă, acordarea de îndrumări pentru completarea corectă a cererii de înregistrare pot fi efectuate, contra cost, prin serviciile de asistenţă din cadrul Oficiului Registrului Comerţului de pe lângă tribunal. Toate acestea pot costa pe proprietar cam 1.000 de lei. Rapiditatea prin care se obţine radierea depinde de perioada în care se face inspecţia fiscală din partea organului fiscal.
Două etape la SRL-uri cu mai mulţi asociaţi
În situaţia în care respectivul SRL are mai mulţi asociaţi, procedura de desfiinţare va avea loc în două etape – dizolvare şi radiere.
Pentru dizolvare se întocmeşte o cerere de înregistrare în original, hotărârea asociaţilor de efectuare concomitentă a dizolvării şi lichidării societăţii prin acordul unanim al asociaţilor de împărţire a activelor rămase, după plata creditorilor, între asociaţi, şi taxele legale menţionate mai sus, la cerere, se mai adaugă tariful de publicare a anunţului de dizolvare în Monitorul Oficial, partea a IV-a. O pagină de manuscris costă la MO 100 de lei.
Dosarul pentru radiere cuprinde cererea de radiere în original, certificatul de înregistrare şi anexele acestuia, toate originale, situaţia financiară de lichidare, hotărârea de repartizare a activelor, certificatul de la Fisc legat de datorii şi dovada plăţii taxelor şi tarifelor legale. Cererea de radiere se va depune după trecerea a 30 de zile de la data publicării hotărârii în Monitorul Oficial. Proiectul de repartizare al activelor trebuie să cuprindă descrierea detaliată şi datele de identificare ale activelor repartizate, în vederea transmiterii dreptului de proprietate. Situaţia financiară de lichidare va fi certificată de un lichidator.
Când sunt neînţelegeri, vine lichidatorul
Dacă partenerii de afaceri nu se înţeleg în privinţa împărţirii activelor, atunci se apelează la un lichidator. Onorariile lichidatorilor diferă în funcţie de complexitatea cazului şi de politica de preţuri pe care fiecare o are, fiind o piaţă liberă. De regulă, pentru lichidare tarifele pot porni de la 300-400 lei.
Se poate evita plata acestor onorarii dacă se solicită expres numirea din oficiu a unui lichidator. În această situaţie, onorariul său este suportat dintr-un fond care se constituie prin strângerea a 20% din taxele plătite de companii la Registrul Comerţului.
Societăţile de tip S.A. au inclusă între etapele de dizolvare şi radiere pe cea de lichidare. Dosarul va trebui să cuprindă pe lângă o cerere de înregistrare şi declaraţiile date pe proprie răspundere de către lichidatori, precum şi declaraţiile date pe răspundere de către persoanele fizice desemnate să reprezinte lichidatorul ca persoană juridică din care să rezulte că îndeplinesc condiţiile legale pentru deţinerea acestei calităţi, act ce va trebui depus în original. Totodată, se vor plăti la Registrul Comerţului taxele aferente. Timpul de rezolvare a desfiinţării este mult mai mare pentru că, în afară de Fisc, care face inspecţia în câteva luni, mai există şi perioada de radiere a activelor, care poate dura ani de zile.
Documente pentru lichidarea unui SRL cu un singur asociat
Cerere de radiere (original)
Decizia asociatului unic prin care se ia act de dizolvare (original)
Certificatul de înregistrare plus anexele sale (originale)
Certificat obţinut de la Fisc din care să rezulte că nu există datorii (copie)
Situaţia financiară de lichidare
Dovada plăţii taxei de timbru judiciar, a timbrului judiciar şi a taxei de registru.
Documente necesare pentru lichidarea societăţilor cu mai mulţi acţionari
Etapa de dizolvare
Cererea de înregistrare (original)
Hotărârea AGA prin care se ia act de dizolvarea societăţii şi numirea lichidatorului
Declaraţia lichidatorului că deţine această calitate (original)
Specimenele de semnătură ale lichidatorilor (original)
Dovada plăţii taxei de timbru judiciar, a timbrului judiciar şi a taxei de registru.
Etapa de radiere
Cerere de radiere (original)
Situaţia financiară de lichidare şi proiectul de repartizare al activului (copie)
Raportul lichidatorilor
Certificatul de înregistrare şi anexele sale
Certificat obţinut de la Fisc din care să rezulte că nu există datorii (copie)
Dovada plăţii taxei de timbru judiciar, a timbrului judiciar şi a taxei de registru.
(sursa : Gandul)